Bedrijven schenden nog vaak online privacyrechten van klanten

15 maart staat wereldwijd bekend als de ‘Dag van de Consument’ – dé jaarlijkse gelegenheid om stil te staan bij de vrije keuzes en rechten van de consument.

gdpr_privacyrechtenklant_artikel

Maanden na invoer van de GDPR-wetgeving zijn bedrijven nog steeds op zoek naar een evenwicht tussen het correct toepassen van de regels en de logistieke impact ervan (nieuwe database, IT problemen,…) op het bedrijf.

Uit onderzoek van het Nederlandse NOS blijkt dat heel wat (internationale) bedrijven het surfgedrag van hun bezoekers blijven volgen, ook als de consument de cookie-pop-ups op de website negeert of weigert. Zonder toestemming zogenoemde tracking cookies op iemands computer of telefoon plaatsen, is in strijd met de Europese privacywetgeving. Maar, in de praktijk gebeurt dat nog wel. Sommige bedrijven plaatsen al bij het eerste bezoek, nog voor de cookies verschijnen, tientallen of zelfs honderden volg-cookies.

Beterschap op komst met de ePrivacyverordening?

Deze voorbeelden stellen zich in Nederland, maar ook in België doen dergelijke scenario’s zich voor. Bedrijven (zowel multinationals als KMO’s) schenden nog vaak – al dan niet bewust – de privacyrechten van de consument. Daar zou in 2020 een eind aan moeten komen, met de komst van de ePrivacyverordening.

De ePrivacy-wetgeving – het zogenaamde “kleine broertje” van de GDPR – beschermt privacyrechten op vlak van elektronische communicatie en is dus een aanvulling op de bestaande GDPR-wetgeving. De inhoud van de verordening moet nog gestemd worden, maar de krijtlijnen zijn duidelijk. Wie voor 2020 klaar wil zijn, kan dus best vandaag al actief stappen ondernemen.

Bron: NOS.nl

Worstelt u ook met deze problematiek?

  436