GDPR: een opportuniteit voor uw business?

Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat een betere klantervaring op verschillende niveaus leidt tot een hogere omzet. Daarbij denkt men vooral aan nieuwe technologieën zoals het Internet of Things (IoT), artificiële intelligentie (AI), clouddiensten en mobiele toestellen, waarmee u uw klant beter dan ooit kan bedienen, én begrijpen. De komst van de GDPR lijkt hierbij een ernstig obstakel, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Voor heel wat bedrijven heeft de GDPR net gezorgd voor nieuwe opportuniteiten en verwezenlijkingen. Benieuwd? Volgt u even mee.

gdpr_privacyverordening_artikel

1. Meer vertrouwen en loyaliteit

De GDPR is een antwoord op de toenemende bekommernis van burgers en consumenten om hun privacy te respecteren en hun persoonlijke data correct en transparant te behandelen. Als bedrijf staat u dus voor de keuze. U beschouwt GDPR als een obstakel en doet enkel de meest noodzakelijke inspanningen of u ziet de GDPR als een opportuniteit om uw klant te bewijzen dat u een betrouwbare partner bent. Door uw data te optimaliseren, kunt u het vertrouwen en de loyaliteit bij uw klanten versterken.

Dit is zeker een veeleisende oefening voor ieder bedrijf, maar gezien het feit dat 52% van de klanten wereldwijd geneigd is van leverancier te veranderen als een bedrijf geen moeite doet om bewust om te gaan met data of interactie te personaliseren, moet u dit vooral beschouwen als een opportuniteit om uw klanten aan u te binden.

2. Motor voor modernisatie

Een GDPR-compliancyproject kan complex zijn, maar op lange termijn kan het uw bedrijf naar een hoger niveau tillen. Bij heel wat bedrijven heeft de GDPR intussen al  gezorgd voor een betere, meer intuïtieve integratie tussen IT, sales, marketing en klantendienst. Bovendien merkt men dat bewust en correct omgaan met data (data science) ook bijzonder waardevol kan zijn voor de innovatie binnen de verschillende industriedomeinen, én binnen kmo's.

Data science maakt het mogelijk om nieuwe inzichten te verwerven uit experimentele data, producten en klanten te profileren, productieprocessen te optimaliseren, uitval van machines te voorspellen, ed. Zo kan uw onderneming voortdurend evolueren om toekomstige uitdagingen het hoofd te kunnen bieden.

3. Internationale uniformiteit

Naast de verhoogde loyaliteit en innovatie is de internationale uniformiteit een derde belangrijk voordeel van de GDPR. Door het wegvallen van al die nationale verschillen in regelgevende aanpak wordt het voor een bedrijf met een internationale focus veel makkelijker om de activiteiten uit te breiden naar het buitenland.

Daarnaast biedt het opportuniteiten naar grensoverschrijdende samenwerking toe. Ook voor kmo’s en jonge innovatieve bedrijven. Veel internationale bedrijven, ook Amerikaanse en Aziatische, stomen zich klaar voor de GDPR opdat ze nergens nog lokale problemen zullen kennen. In die zin is het dus ook relevant voor bedrijven met een filiaal buiten de Europese Unie.

Een GDPR-mindset binnen uw bedrijf

Sinds de invoer van de GDPR is het vooral belangrijk geworden dat de visie binnen uw organisatie verandert en dat privacy en databescherming iets is wat mee op de agenda staat. Loopt u achter als het over de GDPR gaat? Pak uw privacy- en gegevensbescherming nu aan om de strategische en concurrentiele positie van uw bedrijf te waarborgen.

 

Bron: SmartBusiness

 

 

  234